همینجوری نوشت

یادداشت های پراکنده برای موضوعات پراکنده

همینجوری نوشت

یادداشت های پراکنده برای موضوعات پراکنده

امروز به بهانه آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویانم برگه ای دادم و از آنها خواستم تا اهداف و آرزوهای خود را بنویسند. برخی پاسخ ها نشان  داد که عده ای از دانشجوها سردرگم و بی هدف هستند. ۱. فعلاً به هدف فکر نمی کنم و فقط دنبال گذر زمان هستم ۲. تصویری از آینده ندارم ۳. چاره ای جز انتخاب این رشته نداشتم و هرچه پیش آید خوش آید ۴. فعلاً یک حس سنگین شکست و بدشانسی دارم ۵. دچار استرس و نگرانی شدید درباره آینده تحصیلی خود هستم ۶. قبل از ورود به دانشگاه افکار بلندی در سرم بود اما الان دچار نگرانی شدیدی از آینده هستم.

  برخی از پاسخ ها هم تلویحاً دربردارنده نوعی نگاه منفعت طلبانه، سودجویانه و فردگرایانه بود. ۱. من برای پول درس می خوانم. پدر من وضع مالی خوبی دارد ولی من نمی خواهم زیر بار منت پدرم باشم ۲. زندگی ارزش وقف کردن را ندارد ۳. به خودم فکر می کنم و اصلاً به راضی کردن جامعه ام فکر نمی کنم ۴. می خواهم زندگی راحتی را داشته باشم ۵. می خواهم به درآمد بالا برسم تا در بهترین نقطه تهران زندگی کنم!

  اما برخی پاسخ ها بیانگر اراده قوی و نگاه تیزبین و هدف های روشن دانشجویانم بود ۱. در این چند روز دیدگاه من به دانشگاه تغییر کرده و انگیزه ام نسبت به درس خواندن بیشتر شده است ۲. روستایی زاده هستم؛ هدفی دارم که خیلی بزرگ است؛ تصمیم دارم تا به آن برسم ۴. می خواهم در دانشگاه در همه زمینه ها توانایی هایم را گسترش دهم. و از همه جالب تر پاسخ دانشجویی بود که نوشته بود من وزیر علوم آینده هستم !

     

۹۳/۰۷/۰۳

نظرات  (۵)

عجب !!!!
متاسفانه عدم تناسب نیاز جامعه با پذیرش دانشگاه این مشکل را به وجود آورده است. افراد با تحصیلات بالا و به طبع آن توقع بالا موجب افسردگی شدید جوانان شده است و اثرات زیانباری را برای جامعه دارد.
موفق باشی دوست عزیز
من فارغ التحصیل تربیت مدرس هستم چند نکته ب ذهنم رسید
1-متاسفانه در کشور ما همه دوست دارند برن مدارک با لا بگیرن حا لا مدرک باشه هر چی باشه بگیم دکتریم و..

2-متاسفانه ما فارغ التحصیل دانشگاهی از تبحر کافی جهت باز کردن گره مشکلات جا معه رو نداریم. بهتر بگم یه سری محفوظات رو از بر کردیم

3-همه فارغ التحصیلان دکترا نباید الزاما هیات علمی بشند در ضمن هیات علمی شدن در بدو ورود چون نیاز به مهارت نیست متقاضی زیاد داره

4-دوست دارم این وضع ادامه پیدا کنه تا اکثر جوان های ما دکتر بشن و هیجان دکتر شدن تو جامعه کم بشه

5- اصلا کی گفته همه باید برن دانشگاه

6-دانشجویان دوره دکتر و ارشد بهتره واقع بین باش
واقعیت تلخیه:درس همیشه هست ولی کار  همیشه نیست !!