همینجوری نوشت

یادداشت های پراکنده برای موضوعات پراکنده

همینجوری نوشت

یادداشت های پراکنده برای موضوعات پراکنده

شما در طول روز چند بار این حرف ها را می شنوید که  من انسان ها را بر اساس رنگ، زیبایی، زشتی و عیوب ظاهری و غیر اختیاری شان قضاوت نمی کنم... من برایم فرقی نمی کند که چشم کسی چپ باشد یا بینی عقابی داشته باشد... من همه را به یک چشم نگاه می کنم... بین افراد تفاوتی نمی گذارم... پول، جایگاه و موقعیت اجتماعی آدم ها در قضاوت من نسبت به آنها تاثیری ندارد...

  همه ما به راحتی می توانیم این حرف ها را بزنیم و هیچ وقت هم نمی پذیریم که کسی ما را به نژاد پرستی یا قضاوت بر اساس ظاهر افراد متهم کند. اصولا حرف زدن همیشه راحت است. بیایید فرض کنیم که وارد یک اتوبوس شده اید و باید بین نشستن کنار  یک فرد سیاه پوست و یک فرد سفید پوست یکی را  انتخاب کنید؛ کدام را انتخاب می کنید؟ شاید بگویید چه اشکالی دارد که در اتوبوس کنار فرد سفید پوست بنشینیم ؟ اصلا مگر این انتخاب من مساوی با نژاد پرستی و قضاوت ظاهری است؟ برای گرفتن پاسخ پرسشتان لطفا کمی تامل کنید... موقعیت های سخت تری هم وجود دارد. 

حالا بیایید فرض کنیم لازم است یکی از همکارانتان را برای کار گروهی انتخاب کنید؛ یکی از همکاران شما کمی زشت و البته کوشاتر است و دیگری زیبا اما کمی تنبل؛ حالا کدام یک را انتخاب می کنید؟  اصلا اجازه بدهید مقایسه را کنار بگذاریم ! آیا اگر یک آدم بیش از اندازه چاق کنار شما بنشیند حس ناخوشایندی پیدا می کنید؟ آیا اگر کسی که جای یک سوختگی عمیق روی صورت او پیداست با شما قصد صحبت داشته باشد با او به راحتی صحبت می کنید و ویژگی های ظاهری ناخوشایند او را نادیده می گیرید؟ آیا اگر همین فرد یکی از نزدیکان شما باشد هم می توانید حس ناخوشایندی به او داشته باشید؟ 

 اینها همه سوال هایی است برای همه ما؛ سوال هایی که من همه آنها را تجربه کرده ام و در بسیاری از این موارد از نژاد پرست درونم شکست خورده ام. شما چطور؟ 

۹۳/۰۵/۱۷

نظرات  (۱۳)

واقعیت تلخه وعدهای نمیخواهندبپذیرند 
سلام من برای دفعه ی دوم هستش که به وبتون میام انصافا مطالبتون رو دوست دارم
پاسخ:
با سلام
از اظهار لطف شما تشکر می کنم
 احسنت مقاله خوب و منطقی بود 
ان اکرمکم عندالله اتقیکم
نژاد پرستی بکنار، کوشش در زنده کردن واژهای زیبای پارسی‌ پندار بدی نیست. ویژه آنکه با این رفتار آهنگ دور گزینی از دیگران و یأ کوچک شمردن فرهنگ ایشان را نداشته باشیم. بنا بگفته خردمندانه “هر چیز بخود نمیپسندی بدیگران مپسند”، آنان که خود را با نژادپرستی بیگانه میدانند، یأ آنان که از هدف نژاد پرستی دیگران رنجیده اند، نباید دیگران را آماج پنداری نمایند که نژاد پرستانه مینمایند. گذشته، هر چند تلخ و ناگوار و ویرانگر، گذشته. آری، ستیز و دشمنی خانمان سوز و ویرانگر بوده و هست. پس بیاید از بازرویداد آن، با پنداری والا و رفتاری دوستانه و مهرانگیز، پیشگیری کنیم. بکار بستن پندار کهنه و ستیزامیز بری مگر جنگ و گریز و ویرانی نخواهد داشت. نمیتوان از یکسو “بنی آدم اعضای ایکدیگرند” را “به سردر سازمان ملل بکوبیم” و از سوی دیگر دیگران را خوار بشماریم. این دوگانه گوئی نشانی نیست مگر از ناتوانی اندیشه و درون. گیتی‌ خانه ما و گیتی‌ نشینان همزادان گرامی و دوستداشتنی ما هستند. بیاید دوستشان بداریم تا دوستمان بدارند!
گرامی داشتن دیگران نه‌ تنها نمایانگر خوی والا بلکه موجب دوستی و مهربانی دیگران خواهد شد. ما بدوستی، همکاری، و همزیستی دوستانه دیگران نیازمندیم و دیگران بما. پس بیاید با چشم پوشی از ستیز و ناکامیهای گذشته، راه دوستی و زندگی‌ دوستانه با یکدیگر را هموار کنیم – نه‌ راه نابخردانه یی خوار شمردن، پست دانستن، و ستیزه جوئی را. ایدون، دوست دارم برایمان دست یازی به خرد، دانائی، درست کرداری، و دادگستری آرزو کنم.
 با عرض سلام و تبریک به شما نویسنده توانا که بسیار زیبا و جامع مشکلات فرهنگی را گوشزد کردید . باشد که این مقالات و امثالهم بتوانند اصلاحاتی را در پی داشته باشند ...
ما به دلیل جبر فرهنگی که در طول تاریخ بر ما حکمرانی نموده، مردمی هستیم که در هنگام دلخوری از بزرگتر ها و یا ، قوی تر ها نظرمان را شفاف بیان نمی کنیم و سعی می کنیم با کنایه ها و اشارات غیر مستقیم منظورمان را بفهمانیم که اغلب درست برداشت نمی شود.
 خیلییییییییییییییییییییییییی عالی بود مرسی
خدا شاهد اعمال ما هست
یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ 
حجرات 13
۲۵ مرداد ۹۳ ، ۲۰:۵۲ علیرضا عمادزاده
لطفا به این قضایا، اضافه کنید، تحقیر و جوک های که در مورد قومیت های مختلف ایرانی روا داشته می شود. از جمله توهین به شمالی ها و همچنین ناسزا به آذری ها تنها برای یک لحظه خوشی.
 آره ولله دیگه این توهین ها اینقدر عادی شده که مخالفت کردن با آن ها باعث تعجب می شود!!!!
۲۶ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۴۵ مهرانه کافی
برادر عزیز از این گونه موارد تا دل تان بخواهد در ایران زیاد است...چه کنیم که از ماست که برماست