همینجوری نوشت

یادداشت های پراکنده برای موضوعات پراکنده

همینجوری نوشت

یادداشت های پراکنده برای موضوعات پراکنده

گاهی  فکر می کنم که چرا بعضی چیزها در جامعه ما جدی گرفته نمی شود. مثلا اینکه ماه هاست که درباره کم آبی در تهران، بعضی استان ها و شهرهای دیگر کشور هشدارهای رسانه ای داده می شود؛ اما در نهایت این هشدارها از سوی مردم جدی گرفته نمی شود و تغییر محسوسی درباره الگوی مصرف پدید نمی آورد. 

واقعیت این است که هشدارهای ما کمترین شباهتی به هشدار ندارند و توجهی را بر نمی انگیزانند. هشدارهای ما عموما از یک ادبیات تعارف آمیز فراتر نرفته است؛ به نحوی که به نظر می رسد خود مراکز هشدار دهنده هم هشدارهایشان را چندان جدی نگرفته اند! و از این روست که از عمق فرهنگی لازم برخوردار نمی باشد. ما در خوشبینانه ترین حالت هشدار می دهیم که هشدار داده باشیم. در واقع خیلی خونسرد عمل می کنیم و به نظر نمی رسد که چندان نگران باشیم! بزرگترین شاهد رفتار هم آنجاست که بسیاری از هشدارهای ما مقطعی است و حتما باید بحرانی در کشور اتفاق بیفتد تا هشداری داده شود. مثلا حتما باید تهران در موقعیت کم آبی قرار گیرد تا چند هشدار مقطعی داده شود و بلافاصله وقتی از بحران فاصله گرفتیم همه چیز عادی جلوه داده شود. 

بپذیریم که نگاه ما به جدی ترین موضوعات اجتماعی موسمی، فصلی و سطحی است و عزم و اراده ای که بخواهد این چالش ها و گره های اصلی اجتماعی و فرهنگی را به یک جریان نهادبنه تبدیل کند دیده نمی شود. یک موضوع زمانی می تواند تبدیل به یک دغدغه عمومی شود که به مثابه چتر فرهنگی بر سر ملت گشوده شود و از سوی مردم جدی گرفته شود.

نکته آخر اینکه هر فردی که در این جامعه زندگی می کند نمی تواند نسبت به نسل آتی بی تفاوت باشد. نسل آتی یعنی فرزندان یا نوه های ما که بخش قابل توجهی از عواطف ما را پوشش می دهند. اگر ما جایی بشنویم کسی سر سفره نشسته و با آنکه سیر از سر سفره بلند شده اجازه نداده فرزندانش در سفره دست دراز کنند چه موضعی نسبت به این فرد می گیریم؟ اگر این نوع رفتار را تقبیح می کنیم پس چرا به گونه ای عمل می کنیم که انگار نسل های بعد هیچ سهمی از منابع فعلی ندارند؟


۹۳/۰۵/۲۸

نظرات  (۱۱)

جالب بود ومتاسفانه تامل برانگیز دارم به مسلمان بودن خودمان شک میکنم اخه این همه تاکید بر سادگی و صرفه جویی و ... و این رفتار ما .عجب.....
بیشتر اصراف ها مال کلان شهرهاست چون ما در شهرهای کوچک هم شیر اب را کم باز میکنیم و هم وقتی ببینیم شیر اب باز است ان را میبندیم ولی خود در تهران شاهد بودم که شیر را الکی و با حداکثر فشار باز میگذارند و خیلی اصراف میکنند
۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۳:۲۸ عظیم محمود زاده
دلیل اسراف مردم چه می تواند باشد با وجود اینکه اگر قضیه بی آبی جدی باشد خود مردم به زحمت می افتند ای کاش اینگونه مسایل را مردم عزیزمان جدی بگیرند.
استفاده درست از منابع، یکی از پیش‌شرط‌های توسعه هر کشور است؛ اما ایرانیان بیش از هر ملت دیگری در هدر دادن منابع غذایی، انرژی و حتی وقت خود پیشتاز هستند. آنها براحتی منابع ملی خود را به مقدار قابل ملاحظه ­ای تلف می­کنند. مردم ایران بر خلاف تمام آموزه‌های دینی و علمی بدون هیچ اغراقی از اسراف‌کارترین مردمان جهان هستند. اسراف در این منابع به حدی است که مصرف سرانه آب، انرژی، دارو، نان و سایر مواد غذائی و صرف وقت برای انجام یک کار معین در ایران چند برابر استانداردهای جهانی است. فرهنگ استفاده از مواد غذایی شاید در هیچ کجای دنیا به اندازه ایران ناسالم و غیر اقتصادی نباشد. به همین دلیل طول عمر ایرانیان، %20 کمتر از میانگین جهانی بوده و حدود %40 از مرگهای روزانه به دلیل سوء تغذیه می‌باشد. در کشور ما از مجموع 800 مرگ روزانه 300 مورد مستقیماً به تغذیه نامناسب مربوط است. هر فرد ایرانی حدود 4 برابر میانگین جهانی انواع انرژی را مصرف می‌کند. آمار رسمی وزارت بهداشت می‌گوید در 8 سال گذشته، متوسط تعداد داروهای تجویز شده در هر نسخه، بیش از چهار قلم بوده و در حال حاضر نیز متوسط کشوری آن به 3/6 قلم (بیش از سه برابر میزان جهانی) رسیده است. با امید به تغییر در بینش و رفتار ما ایرانیان.


من فقط می دونم اگه جیره بندی بشه آب بیشتری حروم میشه چون ذخیره میکنند بعد همه را دور میریزند
آخ آخ آخ آخ آخ
۳۱ مرداد ۹۳ ، ۱۹:۵۴ خسرو میرزاده
صرفه‌جویی هم باید فرهنگ شود. مردم یاد بگیرند ماشین خودشان را در ظلّ آفتاب، نشویند. شما فرض کنید در حمام زمانیکه برای کارهای غیر آبی صرف می‌شود و در عین حال آب نیز مصرف می‌شود، اگر نشود چقدر تأثیر در صرفه‌جویی می‌شود؟

باید ازمتد پسرخاله برای تفهیم مقدار ابی که ما مصرف میکنیم استفاده بشه یعنی همه جای شهر مثلا 100 لیتر اب رو بصورت بطری های اب معدنی 1/5 لیتری در معرض نمایش بگذارند تابه چشم خودمان ببینیم برای یک حمام رفتن چه حجمی از اب هدر میدهیم ضمنا همین قسمت از مجموعه کلاه قرمزی که دران پسر خاله به فامیل دور میفهماند چقدر اب هدر میدهد راتا بحال باید 1000بار صداو سیما پخش میکرد اما کجاست ذوق و سلیقه ی هنری که با زبان شیرین هنر فرهنگ جامعه را به سمت تعالی سوق دهد !
من خودم در مشاور آب و فاضلاب کار می کنم. درصد زیادی از آب تصفیه شده متاسفانه در اثر فرسودگی شبکه هدر میره. ضمن اینکه بعلت عدم استفاده تکنولوژی در سیستم های آبیاری کشاورزی متاسفانه سرانه آب کشاورزی بسیار بالاست. با همه این احوال مصرف درست می تونه مشکل گشا باشه اما در دراز مدت باید دو مشکل یاد شده رو بر طرف کرد.

ای آقا کجای کاری ؟ خود سازمان حفاظت از جنگلها و مراتع  در شمال تهران جنگلها و مراتع را خراب می کند و آپارتمان می سازد .  

یا   تمام سازمانها تمامی سواحل شمال را گرفته و ویلای اختصاصی می سازند و بیچاره مردم حتی جایی برای دیدن آب دریاهم ندارند

۰۳ مهر ۹۳ ، ۱۵:۳۹ نور محمدی
مطلب بعدی لطفا